Úvodní stránka / Projekty / Spolupráce na projektech pro veřejnost

Spolupráce na projektech pro veřejnost

Dále jsou uvedeny jen ty projekty, jejichž smluvní podmínky zveřejnění anotace umožňují. Následující popisy veřejných projektů jsou formulovány z interního hlediska firmy. Uváděné anotace projektů se tak mohou lišit od oficiálních znění projektů, na kterých firma spolupracuje. Jejich cílem je odůvodnit účast firmy na projektu z hlediska jejích etických zásad, jejího poslání a cílů činnosti. Z uvedených důvodů tam, kde to je možné, uvádíme nejprve odkaz na originální popis projektů vytvořený přímo jejich realizátorem, resp. zadavatelem. Následuje interní stručný popis projektu vzhledem ke strategii firmy a činnosti firmy v rámci projektu.

Vietnamská kultura v Praze 2009

Název projektu: Vietnamská kultura v Praze 2009

Druh projektu: příprava výstavy o vlivu vietnamské kultury v Praze.

Role firmy: spoluautor, výzkumník.

Stručný popis projektu:

Vietnamci na území Prahy působí již více než 50 let. Realita vzájemných mezilidských vztahů neodpovídá zdaleka tolik skutečnosti, jak se o ní hovoří v médiích a na veřejnosti. Schopnost prohlédnout a porozumět vztahům mezi lidmi je otázkou talentu a odbornosti zrovna tak, jako řešení fyzikálních úloh a matematických rovnic. Projekt připravovaný Muzeem Hlavního města Prahy, na kterém spolupracujeme, napomůže poodhalit tajemství proměny kultur, vliv vietnamské kultury na Prahu a Prahy na vietnamskou kulturu. Zároveň bude vytvořena publikace a vzdělávací semináře.

 

Czechkid

Název projektu: Czechkid

Druh projektu: projekt realizovaný FHS UK a dalšími partnery, výstavba, pilotáž a zavádění internetového vzdělávacího a metodického internetového portálu do výuky multikulturní výchovy na školách.

Role firmy: člen poradního sboru, autor a spoluautor textů, spoluautor metodiky.

Stručný popis projektu:

Czechkid je komplexním nástrojem pro zavedení multikulturní výchovy (dále jen MKV) do škol. Czechkid se snaží zprostředkovat právě reflexe setkání a sebereflexe v multikulturním prostředí. V tomto výukovém materiálu najdete popisy postav s různou kulturní zkušeností, jejich rozhovory v různých situacích, teoretické texty pro pedagogy i metodiku různých návrhů aktivit.

Výstup:

www.czechkid.cz

 

JPD3 - Příprava a zaměstnávání mediátorů, podpora zaměstnanosti ohrožených skupin

Název projektu: JPD3 - Příprava a zaměstnávání mediátorů, podpora zaměstnanosti ohrožených skupin

Druh projektu: komplexní projekt JPD3 - podpora zaměstnanosti - mediace, vzdělávání a zaměstnávání, sběr dat

Role firmy: spoluřešitel projektu, mediátor, lektor, sociolog

Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.amcr.cz

Stručný popis projektu:

Obecným cílem projektu je podpořit zaměstnávání osob z rizikových skupin trhu práce. V rámci projektu bude proškoleno několik osob jako mediátorů v oblasti zaměstnávání. Jedním z výstupů projektu bude vytipování oblastí, ve kterých je vhodné mediaci uplatňovat jako nástroj komunikace mezi (potenciálními) zaměstnanci a zaměstnavateli, popis odvedených kauz, zhodnocení možnosti uplatnění daných skupin na trhu práce. Projekt bude trvat dva roky. Na projektu spolupracují i další partneři a instituce.

 

Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů"

Název projektu: Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů"

Druh projektu: semináře pro organizace vzdělávající pedagogické pracovníky a kurzy pro učitele

Role firmy: autor a lektor

Stručný popis projektu:

Současné školství zavádí výuku na základě RVP a ŠVP jehož součástí je i zavádění nových oblastí výuky a témat, které obnáší i jejich metodické zpracování přímo na školách, analýzu postavení školy v regionu atd. Výuka některých sociálních témat není dosud dostatečně zpracována, až přílišný důraz na individualitu jedince bez korekce odpovědnosti v současné době poněkud porušuje rovnováhu individualismu a altruismu. Jednou z nově zaváděných oblastí je multikulturní výchova a sní mnoho nových pojmů jako integrace, asimilace, migrace apod. Kurz je postaven tak, aby pedagogičtí pracovníci získali představu o tom, jaká témata se dají v rámci multikulturní výchovy učit, jak tato témata zarámcovat vzhledem k ostatním předmětům, jaká metodika se zatím osvědčila a jaké aktivity na podporu této výuky mohou použít. Kurz byl odzkoušen v rámci pilotních seminářů na PedF MU v Brně a v rámci seminářů NIDV na několika místech ČR. Na závěr kurzu pedagogičtí pracovníci budou mít základní představu, jak zařazovat a odvozovat multikulturní výchovu v rámci ŠVP školních vzdělávacích programů. Kurz byl vytvořen na základě požadavků pedagogů z praxe. Délka semináře dle dohody, minimálně však 2 hodiny.

Osnova semináře:

  • kvalita multikulturní výchovy v současné době;
  • multikulturní výchova a 20. století;
  • citlivost vůči multikulturní výchově;
  • koncepční a odborné vymezení učiva;
  • obsah učiva;
  • témata, metody výuky, aktivity;
  • cíle MKV;
  • definování výuky (nejen) pro potřeby ŠVP;
  • efektivní metody výuky MKV;
  • zdroje o MKV a další doporučená literatura.

Lektor:

 

S vietnamskými dětmi na českých školách

Název projektu: "S vietnamskými dětmi na českých školách"

Druh projektu: interaktivní činnostní semináře (dílny) zejména pro pedagogické pracovníky

Role firmy: autor a lektor

Odkaz na oficiální stránky Pedagogického centra Praha: www.pcpraha.cz

Stručný popis projektu:

Vietnamských dětí na českých školách stále přibývá. Informací o vietnamské komunitě a o zázemí a životě vietnamských dětí je stále nedostatek. Cílem níže popsaného semináře je vybavit pedagogické pracovníky konkrétními metodickými postupy a aktivitami vhodnými pro efektivní práci s vietnamskými dětmi na českých školách a zároveň pro výuku multikulturní výchovy a výchovy k občanství. Posluchači budou vybaveni i seznamem dostupných učebních pomůcek speciálně upravených pro práci s vietnamskými dětmi, dále pomocnými studijními texty a seznamem literatury o Vietnamu a o vietnamské komunitě v ČR, včetně seznamu výzkumných šetření na téma Vietnamci v ČR. Dále získají informace o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR jako vhodná východiska pro metodiku práce s vietnamskými dětmi. Kromě toho posluchači získají základní informace o vietnamské kultuře a jazyku, které jsou nutné pro pochopení některých aspektů chování vietnamských dětí a jsou vhodné jako základní motivy k předkládaným aktivitám. Zároveň budou moci posluchači vyslechnout vietnamské písně (živě), prohlédnou si vietnamské tradiční výtvarné motivy z 11. století, a další charakteristické předměty vietnamské kultury.

Kurz se skládá ze dvou bloků.

První blok:

  • Životní podmínky vietnamských dětí v ČR (komunita, rodina, tradice, identita).
  • Vietnamská kultura a jazyk.

Druhý blok:

  • Integrace vietnamských dětí v ČR.
  • Metodika práce s vietnamskými dětmi.
  • Aktivity, které lze využít v rámci práce s vietnamskými dětmi a v rámci multikulturní výchovy, resp. výchovy k občanství.

Forma kurzu: Kurz bude probíhat ve třech střídajících se formách. Formou přednášky, uměleckých ukázek a interaktivních aktivit. Prostřednictvím přednášek posluchači dostanou základní penzum znalostí o tématech, které mohou při práce s vietnamskými dětmi využít. Prostřednictvím aktivit prožijí některé z odpřednášených témat a problémů. Zároveň tím získají určité množství aktivit přímo použitelných při práci s dětmi. V rámci jednoho kurzu se střídat dva až tři lektoři.

Vzdělávací cíl: Multikulturní (interkulturní, či trankulturní) výchova je jednou z priorit Bílé knihy, vzdělávacích programů (Člověk a prostředí). Rovněž integrace mladších generací cizinců v ČR je prioritou MPSV ČR a MV ČR stejně jako vlády a Evropské rady. Tyto politické cíle jsou již v současné době poměrně dopodrobna teoreticky rozebrány v rámci různých koncepcí, avšak hlas cizineckých komunit v ČR je stále silně ovlivňován zprostředkovatelskými či krajanskými organizacemi, od kterých často informace nedojdou dále k cílovým potřebným skupinám migrantů. Vietnamská komunita je dle posledních výzkumů (IOM, EÚ AV ČR, Ivan Gabal Analysis Consulting ...) komunitou uzavřenou a separovanou, žijící v určitém provizoriu. Motivace vietnamských migrantů k občanské aktivitě na území ČR je velmi nízká. Proto dosud pedagogičtí pracovníci nemohou příliš efektivně porozumět vietnamské komunitě a využít tuto problematiku přímo při výuce. Obecně lze říci, že v regionu střední Evropy je dosud velmi málo projektů zabývajících se konkrétní interakcí cizinců s majoritní společností. Cílem popsaného kurzu je předat posluchačům základní informace o vietnamských dětech a jejich zázemí, dovednosti pro práci s vietnamskými dětmi a dovednosti aplikace aktivit v rámci multikulturní výchovy, výchovy k občanství a integračním aktivitám. Posluchači dostanou základní informační přehled, na kterou přímo navážou metodické pokyny a aktivity, které budou moci pedagogičtí pracovníci využívat.

Podrobný přehled témat výuky:

První blok:

  • Úvod - vietnamské děti na českých školách (statistiky, situace, integrace, možnosti českých škol).
  • Velmi stručné srovnání Vietnamu a vietnamské komunity v ČR.
  • Vliv charakteru současné vietnamské komunity na vietnamskou rodinu a její tradice.
  • Vztahy ve vietnamských rodinách v ČR včetně mezigeneračních sporů.
  • Přístup ke vzdělání a společenská hierarchie.
  • Identita vietnamských dětí.
  • Historicko-kulturní přehled.
  • Tradiční hodnoty a dnešní vietnamská společnost.
  • Tradiční svátky a zvyky.
  • Charakter a zvláštnosti vietnamštiny.
  • (v průběhu - ukázka vietnamské poezie, dřevořezů).

Druhý blok:

  • Úvod - Integrace vietnamských dětí v ČR (projekty, neziskové organizace, stát, školy, zkušenosti ze zahraničí).
  • Interakce českého učitele a vietnamského žáka.
  • Metodika práce s vietnamskými dětmi.
  • Aktivity, které lze využít v rámci práce s vietnamskými dětmi a v rámci multikulturní výchovy, resp. výchovy k občanství (vše s využitím poznatků předaných v rámci prvního bloku).
  • Materiály a seznam literatury.
  • (v průběhu - ukázka vietnamských písní, tradičního oblečení).

Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o odborné praxi v oboru:

  • Mgr. Jiří Kocourek
  • Mgr. Eva Pechová
  • Vystudovala vietnamistiku na FFUK a byla 3 roky pracovnicí Velvyslanectví ČR v Hanoji. Je členkou Klubu Hanoi. Má dlouholeté zkušenosti s vietnamskou komunitou v ČR a velice dobře jí zná, je odborníkem na vietnamskou tradici a kulturu. Klub Hanoi disponuje širokým knižním fondem ve vietnamštině a monitoruje všechny prováděné výzkumy o vietnamské komunitě, zaměřuje se na vzdělávání v oblasti kultury a nově i na informační podporu pedagogických pracovníků. Aktivně udržuje kontakty se zástupci vietnamské komunity v ČR i s Vietnamem.

  • Phung Thi Phuong Hien
  • Vystudovala literaturu ve Vietnamu. V současné době je studentkou postgraduálního studia pedagogiky na FFUK zabývající se využitím aktivizujících metod ve výuce literární výchovy, zkušenosti s výukou českých i vietnamských dětí. Spolupracuje s Dětským diagnostickým centrem pro děti cizinců na Hájích v Praze 4, překládá z vietnamštiny do češtiny. Lektoruje semináře pro žáky ZŠ a SŠ.

  • Ing. Nguyen Viet Cuong
  • Student postgraduálního studia politologie na VŠE. Lektoroval několik seminářů pro zaměstnance státní správy a samosprávy ČR, knihovníky, zaměstnance policejní akademie, pedagogické pracovníky. Lektoroval několik seminářů o Vietnamcích v ČR pro studenty ZŠ a SŠ.

 

Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky"

Název projektu: Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky"

Druh projektu: metodický materiál pro učitele I. a II. stupně

Role firmy: spoluautor, editor, organizátor, lektor

Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.klubhanoi.cz

Stručný popis projektu:

Publikace učebního a metodického materiálu pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží a navazující pilotní odborná průprava těchto pracovníků. (Zkrácený neoficiální zjednodušený pracovní název projektu: Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky 2005).

Projekt OS Klub Hanoi vychází ze základních koncepcí a cílů Vlády ČR, MŠMT ČR, MV ČR, týkajících se integrace cizinců v ČR. Cílem projektu je vydání publikace, učebního a metodického, materiálu, pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží, který vychází z dlouholetých zkušeností předních odborníků v oborech vietnamistiky, sociologie, sociální antropologie a pedagogiky. Publikace vznikne v týmové spolupráci kolektivu autorů a konzultantů projektu. Vzdělávací efekt publikace bude ověřován v průběhu jeho tvorby konzultacemi a realizací pilotních seminářů vedenými klasickými i interaktivními formami vzdělávání. Reakce účastníků seminářů bude analyzována prostřednictvím dotazníkového šetření. Obsahem publikace budou základní informace o vietnamské kultuře, o aplikované multikulturní výchově, o historii Vietnamců v ČR, o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR, metodické materiály pro práci s vietnamskými dětmi včetně konkrétních aktivit a seznamu pomůcek a literatury. Výsledek projektu bude působit dlouhodobě po skončení projektu samotného na širokou škálu cílových skupin.

Jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu:

  • Mgr. Eva Pechová (OS Klub Hanoi) za vydání publikace;
  • Mgr. Jiří Kocourek za organizaci a realizaci pilotních seminářů.

 

ASI-MILOVANÍ?

Druh projektu: výstava o národnostech v ČR

Role firmy: člen realizačního týmu, spoluautor

Prezentace se základními informacemi o projektu a ukázkami vybraných výstupů projektu ve formátu *.pdf, velikost souboru cca 2,2 MB): prohlédnout/stáhnout prezentaci

Stručný interní popis projektu:

Projekt zprostředkovává originální a novátorský pohled na otázky multikulturního soužití na území dnešní České republiky. Výstava je kvalitně graficky zpracována a vytváří potenciální prostor pro další navazující akce, výuku na školách, osvětovou činnost v oblasti multikulturní výchovy. Výstava je putovní a osloví tak návštěvníky přímo v regionech. Dalším novátorským počinem projektu v České republice je skutečnost, že výstavu pro žáky ZŠ a studenty SŠ provázejí jejich vrstevníci, kteří předtím absolvují základní školení. Dalšími cílovými skupinami jsou studenti VŠ, pedagogičtí pracovníci, veřejnost. V rámci prohlídky se realizuje kromě samotného výkladu i mnoho interaktivních aktivit s návštěvníky, které je mohou více motivovat a vtáhnout do dané problematiky. Obsah výstavy si tak intenzivněji mohou prožít. Výstava tak neutváří pouze rozsah znalostí návštěvníka, ale také jeho komunikační dovednosti.

Přípravy projektu trvaly bez mála dva roky a podíleli se na nich studenti SŠ, odborníci z praxe i vědečtí pracovníci. Koordinátorka a autorka projektu Ing. arch. Dana Gabaľová ze sdružení "Cesta tam a zase zpátky" dokázala do projektu zainteresovat široký tým předních odborníků na danou problematiku.

Podíl firmy na vytváření projektu:

  • spolupráce v týmu při stanovení cílů a strategie výstavy;
  • spolupráce na vytváření metodiky výstavy;
  • spoluautorství textu metodiky pro průvodce;
  • spoluautorství obsahu výstavy a jednotlivých panelů;
  • odborná garance panelu o Vietnamcích v ČR;
  • odborná konzultace obsahu dalších panelů;
  • spolupráce při vedení školení průvodců výstavy;
  • a další přidružené činnosti.

Výstup:

Prezentace se základními informacemi o projektu a ukázkami vybraných výstupů projektu ve formátu *.pdf, velikost souboru cca 2,2 MB).

 

Interkulturní dílny "Vietnam a lidová kultura"

Druh projektu: interaktivní činnostní semináře (dílny) zejména pro první stupeň ZŠ

Role firmy: realizace zadání MKC, autor a lektor

Odkaz na oficiální stránky projektu a jeho zadavatele: www.mkc.cz

Stručný interní popis projektu:

Vietnamská dílna je jednou z mnoha z nabídky Multikulturního centra v Praze. Hlavními cíli vietnamských dílen jsou prostřednictvím činností různorodého charakteru (poslech, ruční tvorba, vaření, diskuse, čtení, pozorování ...) podněcovat prvotní motivaci k poznávání vietnamské kultury a předat základní informace o tradiční lidové kultuře Vietnamu. Dílna má poskytnout žákům ZŠ informace originálním způsobem na základě unikátní zkušeností jednoho lektora - vietnamisty a jednoho zástupce vietnamské komunity v ČR. Dílny se do jisté míry dají modifikovat i pro jiné cílové skupiny (pro skupiny dětí v knihovnách, starší věkové skupiny cca do 16 let atd...). V návaznosti na dílny byl na základě zadání Multikulturního centra vytvořen metodický manuál pro pedagogické pracovníky. Jsou v něm obsažena upravená zadání realizovaných aktivit dílen tak, aby je mohl aplikovat i pedagogický pracovník "nevietnamista".

Popis dalších nabízených dílen a možnosti jejich objednání a mnoho dalších důležitých informací o multikulturní společnosti najdete na: www.mkc.cz

Podíl firmy na vytváření projektu:

  • autorství metodiky dílen;
  • lektorská činnost a vedení dílen;
  • autorství kapitoly metodického manuálu, "Vietnam";
  • zprostředkovatel vietnamských lektorů.

 

©P.S.