Úvodní stránka / Projekty / Spolupráce na projektech pro veřejnost |
|
|
Spolupráce na projektech pro veřejnostDále jsou uvedeny jen ty projekty, jejichž smluvní podmínky zveřejnění anotace umožňují. Následující popisy veřejných projektů jsou formulovány z interního hlediska firmy. Uváděné anotace projektů se tak mohou lišit od oficiálních znění projektů, na kterých firma spolupracuje. Jejich cílem je odůvodnit účast firmy na projektu z hlediska jejích etických zásad, jejího poslání a cílů činnosti. Z uvedených důvodů tam, kde to je možné, uvádíme nejprve odkaz na originální popis projektů vytvořený přímo jejich realizátorem, resp. zadavatelem. Následuje interní stručný popis projektu vzhledem ke strategii firmy a činnosti firmy v rámci projektu.
Vietnamská kultura v Praze 2009Název projektu: Vietnamská kultura v Praze 2009 Druh projektu: příprava výstavy o vlivu vietnamské kultury v Praze. Role firmy: spoluautor, výzkumník. Stručný popis projektu: Vietnamci na území Prahy působí již více než 50 let. Realita vzájemných mezilidských vztahů neodpovídá zdaleka tolik skutečnosti, jak se o ní hovoří v médiích a na veřejnosti. Schopnost prohlédnout a porozumět vztahům mezi lidmi je otázkou talentu a odbornosti zrovna tak, jako řešení fyzikálních úloh a matematických rovnic. Projekt připravovaný Muzeem Hlavního města Prahy, na kterém spolupracujeme, napomůže poodhalit tajemství proměny kultur, vliv vietnamské kultury na Prahu a Prahy na vietnamskou kulturu. Zároveň bude vytvořena publikace a vzdělávací semináře.
CzechkidNázev projektu: Czechkid Druh projektu: projekt realizovaný FHS UK a dalšími partnery, výstavba, pilotáž a zavádění internetového vzdělávacího a metodického internetového portálu do výuky multikulturní výchovy na školách. Role firmy: člen poradního sboru, autor a spoluautor textů, spoluautor metodiky. Stručný popis projektu: Czechkid je komplexním nástrojem pro zavedení multikulturní výchovy (dále jen MKV) do škol. Czechkid se snaží zprostředkovat právě reflexe setkání a sebereflexe v multikulturním prostředí. V tomto výukovém materiálu najdete popisy postav s různou kulturní zkušeností, jejich rozhovory v různých situacích, teoretické texty pro pedagogy i metodiku různých návrhů aktivit. Výstup:
JPD3 - Příprava a zaměstnávání mediátorů, podpora zaměstnanosti ohrožených skupinNázev projektu: JPD3 - Příprava a zaměstnávání mediátorů, podpora zaměstnanosti ohrožených skupin Druh projektu: komplexní projekt JPD3 - podpora zaměstnanosti - mediace, vzdělávání a zaměstnávání, sběr dat Role firmy: spoluřešitel projektu, mediátor, lektor, sociolog Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.amcr.cz Stručný popis projektu: Obecným cílem projektu je podpořit zaměstnávání osob z rizikových skupin trhu práce. V rámci projektu bude proškoleno několik osob jako mediátorů v oblasti zaměstnávání. Jedním z výstupů projektu bude vytipování oblastí, ve kterých je vhodné mediaci uplatňovat jako nástroj komunikace mezi (potenciálními) zaměstnanci a zaměstnavateli, popis odvedených kauz, zhodnocení možnosti uplatnění daných skupin na trhu práce. Projekt bude trvat dva roky. Na projektu spolupracují i další partneři a instituce.
Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů"Název projektu: Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů" Druh projektu: semináře pro organizace vzdělávající pedagogické pracovníky a kurzy pro učitele Role firmy: autor a lektor Stručný popis projektu: Současné školství zavádí výuku na základě RVP a ŠVP jehož součástí je i zavádění nových oblastí výuky a témat, které obnáší i jejich metodické zpracování přímo na školách, analýzu postavení školy v regionu atd. Výuka některých sociálních témat není dosud dostatečně zpracována, až přílišný důraz na individualitu jedince bez korekce odpovědnosti v současné době poněkud porušuje rovnováhu individualismu a altruismu. Jednou z nově zaváděných oblastí je multikulturní výchova a sní mnoho nových pojmů jako integrace, asimilace, migrace apod. Kurz je postaven tak, aby pedagogičtí pracovníci získali představu o tom, jaká témata se dají v rámci multikulturní výchovy učit, jak tato témata zarámcovat vzhledem k ostatním předmětům, jaká metodika se zatím osvědčila a jaké aktivity na podporu této výuky mohou použít. Kurz byl odzkoušen v rámci pilotních seminářů na PedF MU v Brně a v rámci seminářů NIDV na několika místech ČR. Na závěr kurzu pedagogičtí pracovníci budou mít základní představu, jak zařazovat a odvozovat multikulturní výchovu v rámci ŠVP školních vzdělávacích programů. Kurz byl vytvořen na základě požadavků pedagogů z praxe. Délka semináře dle dohody, minimálně však 2 hodiny. Osnova semináře:
Lektor:
S vietnamskými dětmi na českých školáchNázev projektu: "S vietnamskými dětmi na českých školách" Druh projektu: interaktivní činnostní semináře (dílny) zejména pro pedagogické pracovníky Role firmy: autor a lektor Odkaz na oficiální stránky Pedagogického centra Praha: www.pcpraha.cz Stručný popis projektu: Vietnamských dětí na českých školách stále přibývá. Informací o vietnamské komunitě a o zázemí a životě vietnamských dětí je stále nedostatek. Cílem níže popsaného semináře je vybavit pedagogické pracovníky konkrétními metodickými postupy a aktivitami vhodnými pro efektivní práci s vietnamskými dětmi na českých školách a zároveň pro výuku multikulturní výchovy a výchovy k občanství. Posluchači budou vybaveni i seznamem dostupných učebních pomůcek speciálně upravených pro práci s vietnamskými dětmi, dále pomocnými studijními texty a seznamem literatury o Vietnamu a o vietnamské komunitě v ČR, včetně seznamu výzkumných šetření na téma Vietnamci v ČR. Dále získají informace o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR jako vhodná východiska pro metodiku práce s vietnamskými dětmi. Kromě toho posluchači získají základní informace o vietnamské kultuře a jazyku, které jsou nutné pro pochopení některých aspektů chování vietnamských dětí a jsou vhodné jako základní motivy k předkládaným aktivitám. Zároveň budou moci posluchači vyslechnout vietnamské písně (živě), prohlédnou si vietnamské tradiční výtvarné motivy z 11. století, a další charakteristické předměty vietnamské kultury. Kurz se skládá ze dvou bloků. První blok:
Druhý blok:
Forma kurzu: Kurz bude probíhat ve třech střídajících se formách. Formou přednášky, uměleckých ukázek a interaktivních aktivit. Prostřednictvím přednášek posluchači dostanou základní penzum znalostí o tématech, které mohou při práce s vietnamskými dětmi využít. Prostřednictvím aktivit prožijí některé z odpřednášených témat a problémů. Zároveň tím získají určité množství aktivit přímo použitelných při práci s dětmi. V rámci jednoho kurzu se střídat dva až tři lektoři. Vzdělávací cíl: Multikulturní (interkulturní, či trankulturní) výchova je jednou z priorit Bílé knihy, vzdělávacích programů (Člověk a prostředí). Rovněž integrace mladších generací cizinců v ČR je prioritou MPSV ČR a MV ČR stejně jako vlády a Evropské rady. Tyto politické cíle jsou již v současné době poměrně dopodrobna teoreticky rozebrány v rámci různých koncepcí, avšak hlas cizineckých komunit v ČR je stále silně ovlivňován zprostředkovatelskými či krajanskými organizacemi, od kterých často informace nedojdou dále k cílovým potřebným skupinám migrantů. Vietnamská komunita je dle posledních výzkumů (IOM, EÚ AV ČR, Ivan Gabal Analysis Consulting ...) komunitou uzavřenou a separovanou, žijící v určitém provizoriu. Motivace vietnamských migrantů k občanské aktivitě na území ČR je velmi nízká. Proto dosud pedagogičtí pracovníci nemohou příliš efektivně porozumět vietnamské komunitě a využít tuto problematiku přímo při výuce. Obecně lze říci, že v regionu střední Evropy je dosud velmi málo projektů zabývajících se konkrétní interakcí cizinců s majoritní společností. Cílem popsaného kurzu je předat posluchačům základní informace o vietnamských dětech a jejich zázemí, dovednosti pro práci s vietnamskými dětmi a dovednosti aplikace aktivit v rámci multikulturní výchovy, výchovy k občanství a integračním aktivitám. Posluchači dostanou základní informační přehled, na kterou přímo navážou metodické pokyny a aktivity, které budou moci pedagogičtí pracovníci využívat. Podrobný přehled témat výuky: První blok:
Druhý blok:
Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o odborné praxi v oboru:
Vystudovala vietnamistiku na FFUK a byla 3 roky pracovnicí Velvyslanectví ČR v Hanoji. Je členkou Klubu Hanoi. Má dlouholeté zkušenosti s vietnamskou komunitou v ČR a velice dobře jí zná, je odborníkem na vietnamskou tradici a kulturu. Klub Hanoi disponuje širokým knižním fondem ve vietnamštině a monitoruje všechny prováděné výzkumy o vietnamské komunitě, zaměřuje se na vzdělávání v oblasti kultury a nově i na informační podporu pedagogických pracovníků. Aktivně udržuje kontakty se zástupci vietnamské komunity v ČR i s Vietnamem. Vystudovala literaturu ve Vietnamu. V současné době je studentkou postgraduálního studia pedagogiky na FFUK zabývající se využitím aktivizujících metod ve výuce literární výchovy, zkušenosti s výukou českých i vietnamských dětí. Spolupracuje s Dětským diagnostickým centrem pro děti cizinců na Hájích v Praze 4, překládá z vietnamštiny do češtiny. Lektoruje semináře pro žáky ZŠ a SŠ. Student postgraduálního studia politologie na VŠE. Lektoroval několik seminářů pro zaměstnance státní správy a samosprávy ČR, knihovníky, zaměstnance policejní akademie, pedagogické pracovníky. Lektoroval několik seminářů o Vietnamcích v ČR pro studenty ZŠ a SŠ.
Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky"Název projektu: Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky" Druh projektu: metodický materiál pro učitele I. a II. stupně Role firmy: spoluautor, editor, organizátor, lektor Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.klubhanoi.cz Stručný popis projektu: Publikace učebního a metodického materiálu pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží a navazující pilotní odborná průprava těchto pracovníků. (Zkrácený neoficiální zjednodušený pracovní název projektu: Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky 2005). Projekt OS Klub Hanoi vychází ze základních koncepcí a cílů Vlády ČR, MŠMT ČR, MV ČR, týkajících se integrace cizinců v ČR. Cílem projektu je vydání publikace, učebního a metodického, materiálu, pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží, který vychází z dlouholetých zkušeností předních odborníků v oborech vietnamistiky, sociologie, sociální antropologie a pedagogiky. Publikace vznikne v týmové spolupráci kolektivu autorů a konzultantů projektu. Vzdělávací efekt publikace bude ověřován v průběhu jeho tvorby konzultacemi a realizací pilotních seminářů vedenými klasickými i interaktivními formami vzdělávání. Reakce účastníků seminářů bude analyzována prostřednictvím dotazníkového šetření. Obsahem publikace budou základní informace o vietnamské kultuře, o aplikované multikulturní výchově, o historii Vietnamců v ČR, o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR, metodické materiály pro práci s vietnamskými dětmi včetně konkrétních aktivit a seznamu pomůcek a literatury. Výsledek projektu bude působit dlouhodobě po skončení projektu samotného na širokou škálu cílových skupin. Jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu:
ASI-MILOVANÍ?Druh projektu: výstava o národnostech v ČR Role firmy: člen realizačního týmu, spoluautor Prezentace se základními informacemi o projektu a ukázkami vybraných výstupů projektu ve formátu *.pdf, velikost souboru cca 2,2 MB): prohlédnout/stáhnout prezentaci Stručný interní popis projektu: Projekt zprostředkovává originální a novátorský pohled na otázky multikulturního soužití na území dnešní České republiky. Výstava je kvalitně graficky zpracována a vytváří potenciální prostor pro další navazující akce, výuku na školách, osvětovou činnost v oblasti multikulturní výchovy. Výstava je putovní a osloví tak návštěvníky přímo v regionech. Dalším novátorským počinem projektu v České republice je skutečnost, že výstavu pro žáky ZŠ a studenty SŠ provázejí jejich vrstevníci, kteří předtím absolvují základní školení. Dalšími cílovými skupinami jsou studenti VŠ, pedagogičtí pracovníci, veřejnost. V rámci prohlídky se realizuje kromě samotného výkladu i mnoho interaktivních aktivit s návštěvníky, které je mohou více motivovat a vtáhnout do dané problematiky. Obsah výstavy si tak intenzivněji mohou prožít. Výstava tak neutváří pouze rozsah znalostí návštěvníka, ale také jeho komunikační dovednosti. Přípravy projektu trvaly bez mála dva roky a podíleli se na nich studenti SŠ, odborníci z praxe i vědečtí pracovníci. Koordinátorka a autorka projektu Ing. arch. Dana Gabaľová ze sdružení "Cesta tam a zase zpátky" dokázala do projektu zainteresovat široký tým předních odborníků na danou problematiku. Podíl firmy na vytváření projektu:
Výstup: Prezentace se základními informacemi o projektu a ukázkami vybraných výstupů projektu ve formátu *.pdf, velikost souboru cca 2,2 MB).
Interkulturní dílny "Vietnam a lidová kultura"Druh projektu: interaktivní činnostní semináře (dílny) zejména pro první stupeň ZŠ Role firmy: realizace zadání MKC, autor a lektor Odkaz na oficiální stránky projektu a jeho zadavatele: www.mkc.cz Stručný interní popis projektu: Vietnamská dílna je jednou z mnoha z nabídky Multikulturního centra v Praze. Hlavními cíli vietnamských dílen jsou prostřednictvím činností různorodého charakteru (poslech, ruční tvorba, vaření, diskuse, čtení, pozorování ...) podněcovat prvotní motivaci k poznávání vietnamské kultury a předat základní informace o tradiční lidové kultuře Vietnamu. Dílna má poskytnout žákům ZŠ informace originálním způsobem na základě unikátní zkušeností jednoho lektora - vietnamisty a jednoho zástupce vietnamské komunity v ČR. Dílny se do jisté míry dají modifikovat i pro jiné cílové skupiny (pro skupiny dětí v knihovnách, starší věkové skupiny cca do 16 let atd...). V návaznosti na dílny byl na základě zadání Multikulturního centra vytvořen metodický manuál pro pedagogické pracovníky. Jsou v něm obsažena upravená zadání realizovaných aktivit dílen tak, aby je mohl aplikovat i pedagogický pracovník "nevietnamista". Popis dalších nabízených dílen a možnosti jejich objednání a mnoho dalších důležitých informací o multikulturní společnosti najdete na: www.mkc.cz Podíl firmy na vytváření projektu:
|