Úvodní stránka / Projekty / Vlastní projekty

Vlastní projekty

Inkluse

Název projektu: Inspirace pro inklusi na pražských školách

Druh projektu: metodická práce, vytváření materiálů, výuka pedagogů a supervize

Role firmy: spoluautor projektu, odborný garantmetodik a lektor

Stručný popis projektu:

Pojem „inkluse“ neslyší dnešní pedagogičtí pracovníci příliš rádi. Zvláště proto, že si pod ním představují nově nastolenou politiku inkluse a související zákony a předpisy. Autorům projektu přišlo škoda, že se pojem inkluse redukuje na zmíněné. Vidí v inklusi mnoho inspirativního: šanci pro kvalitnější vzdělávání všech dětí, šanci pro zdravé soužití všech na škole, šanci pro efektivnější vzdělávání každého žáka, zajímavé inspiraci apod. Proto se autoři rozhodli projekt napsat. V rámci projektu budou vytvořeny metodiky, texty, semináře a realizovány supervize. Realizátoram je organizace Slovo 21.

Materiály vytvořené v rámci projektu:

  • Metodika multikulturní výchovy

 

Multikulturní inspirace na školách

Název projektu: Multikulturní inspirace na školách

Druh projektu: publikace o různých kulturách a jejich proměnách v ČR a o způsobu výuky o nich na českých školách

Role firmy: autor, odborný garant a lektor

Stručný popis projektu:

Přestože se v naší společnosti víc a více hovoří o multikulturní výchově, její praktické uchopení je stále nedostačující a pro učitele mnohdy nepředstavitelné, nemají totiž často zkušenosti s jinými kulturami. Edice metodických příruček, které vydáváme má alespoň trochu nahradit informace, které jim chybějí. Představují vždy vybraný text o multikulturní výchově, představení jedné z mnoha kultur a jejich proměn v ČR po příchodu migrantů. Dále nabízí metodická doporučení pro práci s dětmi daných kultur a pro multikulturní výchovu vůbec. Obsahuje aktuální seznam všech pramenů dané kultuře včetně filmů apod.

V edici vyšlo:

  • S vietnamskými dětmi na českých školách

Plánujeme:

  • S ukrajinskými dětmi na českých školách
  • Se slovenskými dětmi na českých školách

 

Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů"

Název projektu: Integrace a multikulturní výchova žáků ze specifických sociálních skupin (zdravotně postižených, cizinců apod.) ve škole a ŠVP aneb "Školní setkávání lidí z různých světů"

Druh projektu: semináře pro organizace vzdělávající pedagogické pracovníky a kurzy pro učitele

Role firmy: autor a lektor

Stručný popis projektu:

Současné školství zavádí výuku na základě RVP a ŠVP jehož součástí je i zavádění nových oblastí výuky a témat, které obnáší i jejich metodické zpracování přímo na školách, analýzu postavení školy v regionu atd. Výuka některých sociálních témat není dosud dostatečně zpracována, až přílišný důraz na individualitu jedince bez korekce odpovědnosti v současné době poněkud porušuje rovnováhu individualismu a altruismu. Jednou z nově zaváděných oblastí je multikulturní výchova a sní mnoho nových pojmů jako integrace, asimilace, migrace apod. Kurz je postaven tak, aby pedagogičtí pracovníci získali představu o tom, jaká témata se dají v rámci multikulturní výchovy učit, jak tato témata zarámcovat vzhledem k ostatním předmětům, jaká metodika se zatím osvědčila a jaké aktivity na podporu této výuky mohou použít. Kurz byl odzkoušen v rámci pilotních seminářů na PedF MU v Brně a v rámci seminářů NIDV na několika místech ČR. Na závěr kurzu pedagogičtí pracovníci budou mít základní představu, jak zařazovat a odvozovat multikulturní výchovu v rámci ŠVP školních vzdělávacích programů. Kurz byl vytvořen na základě požadavků pedagogů z praxe. Délka semináře dle dohody, minimálně však 2 hodiny.

Osnova semináře:

  • kvalita multikulturní výchovy v současné době;
  • multikulturní výchova a 20. století;
  • citlivost vůči multikulturní výchově;
  • koncepční a odborné vymezení učiva;
  • obsah učiva;
  • témata, metody výuky, aktivity;
  • cíle MKV;
  • definování výuky (nejen) pro potřeby ŠVP;
  • efektivní metody výuky MKV;
  • zdroje o MKV a další doporučená literatura.

Lektor:

 

S vietnamskými dětmi na českých školách

Název projektu: "S vietnamskými dětmi na českých školách"

Druh projektu: interaktivní činnostní semináře (dílny) zejména pro pedagogické pracovníky

Role firmy: autor a lektor

Odkaz na oficiální stránky Pedagogického centra Praha: www.pcpraha.cz

Stručný popis projektu:

Vietnamských dětí na českých školách stále přibývá. Informací o vietnamské komunitě a o zázemí a životě vietnamských dětí je stále nedostatek. Cílem níže popsaného semináře je vybavit pedagogické pracovníky konkrétními metodickými postupy a aktivitami vhodnými pro efektivní práci s vietnamskými dětmi na českých školách a zároveň pro výuku multikulturní výchovy a výchovy k občanství. Posluchači budou vybaveni i seznamem dostupných učebních pomůcek speciálně upravených pro práci s vietnamskými dětmi, dále pomocnými studijními texty a seznamem literatury o Vietnamu a o vietnamské komunitě v ČR, včetně seznamu výzkumných šetření na téma Vietnamci v ČR. Dále získají informace o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR jako vhodná východiska pro metodiku práce s vietnamskými dětmi. Kromě toho posluchači získají základní informace o vietnamské kultuře a jazyku, které jsou nutné pro pochopení některých aspektů chování vietnamských dětí a jsou vhodné jako základní motivy k předkládaným aktivitám. Zároveň budou moci posluchači vyslechnout vietnamské písně (živě), prohlédnou si vietnamské tradiční výtvarné motivy z 11. století, a další charakteristické předměty vietnamské kultury.

Kurz se skládá ze dvou bloků.

První blok:

  • Životní podmínky vietnamských dětí v ČR (komunita, rodina, tradice, identita).
  • Vietnamská kultura a jazyk.

Druhý blok:

  • Integrace vietnamských dětí v ČR.
  • Metodika práce s vietnamskými dětmi.
  • Aktivity, které lze využít v rámci práce s vietnamskými dětmi a v rámci multikulturní výchovy, resp. výchovy k občanství.

Forma kurzu: Kurz bude probíhat ve třech střídajících se formách. Formou přednášky, uměleckých ukázek a interaktivních aktivit. Prostřednictvím přednášek posluchači dostanou základní penzum znalostí o tématech, které mohou při práce s vietnamskými dětmi využít. Prostřednictvím aktivit prožijí některé z odpřednášených témat a problémů. Zároveň tím získají určité množství aktivit přímo použitelných při práci s dětmi. V rámci jednoho kurzu se střídat dva až tři lektoři.

Vzdělávací cíl: Multikulturní (interkulturní, či trankulturní) výchova je jednou z priorit Bílé knihy, vzdělávacích programů (Člověk a prostředí). Rovněž integrace mladších generací cizinců v ČR je prioritou MPSV ČR a MV ČR stejně jako vlády a Evropské rady. Tyto politické cíle jsou již v současné době poměrně dopodrobna teoreticky rozebrány v rámci různých koncepcí, avšak hlas cizineckých komunit v ČR je stále silně ovlivňován zprostředkovatelskými či krajanskými organizacemi, od kterých často informace nedojdou dále k cílovým potřebným skupinám migrantů. Vietnamská komunita je dle posledních výzkumů (IOM, EÚ AV ČR, Ivan Gabal Analysis Consulting ...) komunitou uzavřenou a separovanou, žijící v určitém provizoriu. Motivace vietnamských migrantů k občanské aktivitě na území ČR je velmi nízká. Proto dosud pedagogičtí pracovníci nemohou příliš efektivně porozumět vietnamské komunitě a využít tuto problematiku přímo při výuce. Obecně lze říci, že v regionu střední Evropy je dosud velmi málo projektů zabývajících se konkrétní interakcí cizinců s majoritní společností. Cílem popsaného kurzu je předat posluchačům základní informace o vietnamských dětech a jejich zázemí, dovednosti pro práci s vietnamskými dětmi a dovednosti aplikace aktivit v rámci multikulturní výchovy, výchovy k občanství a integračním aktivitám. Posluchači dostanou základní informační přehled, na kterou přímo navážou metodické pokyny a aktivity, které budou moci pedagogičtí pracovníci využívat.

Podrobný přehled témat výuky:

První blok:

  • Úvod - vietnamské děti na českých školách (statistiky, situace, integrace, možnosti českých škol).
  • Velmi stručné srovnání Vietnamu a vietnamské komunity v ČR.
  • Vliv charakteru současné vietnamské komunity na vietnamskou rodinu a její tradice.
  • Vztahy ve vietnamských rodinách v ČR včetně mezigeneračních sporů.
  • Přístup ke vzdělání a společenská hierarchie.
  • Identita vietnamských dětí.
  • Historicko-kulturní přehled.
  • Tradiční hodnoty a dnešní vietnamská společnost.
  • Tradiční svátky a zvyky.
  • Charakter a zvláštnosti vietnamštiny.
  • (v průběhu - ukázka vietnamské poezie, dřevořezů).

Druhý blok:

  • Úvod - Integrace vietnamských dětí v ČR (projekty, neziskové organizace, stát, školy, zkušenosti ze zahraničí).
  • Interakce českého učitele a vietnamského žáka.
  • Metodika práce s vietnamskými dětmi.
  • Aktivity, které lze využít v rámci práce s vietnamskými dětmi a v rámci multikulturní výchovy, resp. výchovy k občanství (vše s využitím poznatků předaných v rámci prvního bloku).
  • Materiály a seznam literatury.
  • (v průběhu - ukázka vietnamských písní, tradičního oblečení).

Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o odborné praxi v oboru:

  • Mgr. Jiří Kocourek
  • Mgr. Eva Pechová
  • Vystudovala vietnamistiku na FFUK a byla 3 roky pracovnicí Velvyslanectví ČR v Hanoji. Je členkou Klubu Hanoi. Má dlouholeté zkušenosti s vietnamskou komunitou v ČR a velice dobře jí zná, je odborníkem na vietnamskou tradici a kulturu. Klub Hanoi disponuje širokým knižním fondem ve vietnamštině a monitoruje všechny prováděné výzkumy o vietnamské komunitě, zaměřuje se na vzdělávání v oblasti kultury a nově i na informační podporu pedagogických pracovníků. Aktivně udržuje kontakty se zástupci vietnamské komunity v ČR i s Vietnamem.

  • Phung Thi Phuong Hien
  • Vystudovala literaturu ve Vietnamu. V současné době je studentkou postgraduálního studia pedagogiky na FFUK zabývající se využitím aktivizujících metod ve výuce literární výchovy, zkušenosti s výukou českých i vietnamských dětí. Spolupracuje s Dětským diagnostickým centrem pro děti cizinců na Hájích v Praze 4, překládá z vietnamštiny do češtiny. Lektoruje semináře pro žáky ZŠ a SŠ.

  • Ing. Nguyen Viet Cuong
  • Student postgraduálního studia politologie na VŠE. Lektoroval několik seminářů pro zaměstnance státní správy a samosprávy ČR, knihovníky, zaměstnance policejní akademie, pedagogické pracovníky. Lektoroval několik seminářů o Vietnamcích v ČR pro studenty ZŠ a SŠ.

 

Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky"

Název projektu: Publikace - "Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky"

Druh projektu: metodický materiál pro učitele I. a II. stupně

Role firmy: spoluautor, editor, organizátor, lektor

Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.klubhanoi.cz

Stručný popis projektu:

Publikace učebního a metodického materiálu pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží a navazující pilotní odborná průprava těchto pracovníků. (Zkrácený neoficiální zjednodušený pracovní název projektu: Vietnamské děti a mládež ve školách České republiky 2005).

Projekt OS Klub Hanoi vychází ze základních koncepcí a cílů Vlády ČR, MŠMT ČR, MV ČR, týkajících se integrace cizinců v ČR. Cílem projektu je vydání publikace, učebního a metodického, materiálu, pro pedagogické a výchovné pracovníky, kteří pracují s vietnamskými dětmi a mládeží, který vychází z dlouholetých zkušeností předních odborníků v oborech vietnamistiky, sociologie, sociální antropologie a pedagogiky. Publikace vznikne v týmové spolupráci kolektivu autorů a konzultantů projektu. Vzdělávací efekt publikace bude ověřován v průběhu jeho tvorby konzultacemi a realizací pilotních seminářů vedenými klasickými i interaktivními formami vzdělávání. Reakce účastníků seminářů bude analyzována prostřednictvím dotazníkového šetření. Obsahem publikace budou základní informace o vietnamské kultuře, o aplikované multikulturní výchově, o historii Vietnamců v ČR, o životních podmínkách vietnamských dětí v ČR, metodické materiály pro práci s vietnamskými dětmi včetně konkrétních aktivit a seznamu pomůcek a literatury. Výsledek projektu bude působit dlouhodobě po skončení projektu samotného na širokou škálu cílových skupin.

Jméno pracovníka zodpovědného za realizaci projektu:

  • Mgr. Eva Pechová (OS Klub Hanoi) za vydání publikace;
  • Mgr. Jiří Kocourek za organizaci a realizaci pilotních seminářů.

 

Internal Restrictions in the Participation at the Czech Labor Market of Chosen Ethnic Groups /Vietnamese, Ukrainians/

Název projektu: "Internal Restrictions in the Participation at the Czech Labor Market of Chosen Ethnic Groups /Vietnamese, Ukrainians/"

Druh projektu: kombinovaný komparativní sociologický výzkum

Role firmy: člen autorského týmu projektu IOM, výzkumník a analytik, koordinátor projektu

Odkaz na oficiální stránky předkladatele projektu: www.iom.cz

Stručný popis projektu:

Projekt navazuje na předchozí výzkum úrovně integrace Ukrajinců, Vietnamců a Arménů v Praze, který byl součástí projektu IOM Praha "Integrace cizinců a podpora organizací a sdružení cizinců v České republice" s finanční podporou MPSV ČR. Mezi výstupy předchozího projektu patřila teoretická analýza historie migrace zmíněných skupin a analýza dat vedoucí k charakteristice základních rysů integrace daných skupin žijících v ČR. Současný projekt má za cíl rozvinout a konkrétně popsat interní omezení ukrajinských a vietnamských komunit ve třech městech ČR, pokud jde o jejich vybavení pro trh práce ČR. Přístupu cizinců na trh práce nebrání jen diskriminace ze strany státu a většinové společnosti, ale rovněž i interní omezení migrantů samotných - kulturní bariéry, nedostatečné vzdělání a všeobecný přehled, uzavřenost komunity atd. Cílem současného výzkumu je nalézt konkrétní návrhy, které by umožnily vybavit migranty takovými dovednostmi či poskytnout jim takové možnosti, aby se mohli daleko efektivněji uplatňovat na trhu práce v ČR. Stejně tak budou závěry výzkumu použity pro zefektivnění práce oficiálních institucí zaměstnávajících cizince, nebo státních institucí, které spravují pracovně-právní systém ČR. Výzkum bude zjišťovat, do jaké míry se opravdu liší vybavení Čechů a Ukrajinců, Vietnamců, pokud jde o přístup na trh práce ČR.

Výstup:

Závěrečná zpráva

©P.S.